آنادایز آلومینیوم - آنادایز پروفیل آلومینیوم - آنادایزینگ آلومینیوم

آنادایز آلومینیوم

آنادایز آلومینیوم یک فرآیند شیمیایی و الکتریکی است که به کمک الکترولیت‌ها و جریان الکتریکی، لایه‌ی اکسیدی مقاوم و محافظ بر روی سطح آلومینیوم تشکیل می‌دهد. این فرآیند به منظور بهبود خواص سطحی آلومینیوم و افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی، سایش، زیبایی و سایر خواص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنادایزینگ آلومینیوم یکی از روش های رنگ کردن آلومینیوم است که علاوه بر زیبایی باعث استحکام پروفیل هم می شود. در این مقاله به بررسی این فرایند می پردازیم و مفاهیم کلی آنودایز پروفیل آلومینیوم را بررسی می کنیم. به طور کلی ساخت پروفیل آلومینیوم با رنگ دلخواه دیگر دور از انتظار نیست.

آنادایزینگ یک فرآیند شیمیایی است که در آن لایه‌ای از اکسید آلومینیوم بر روی سطح آلومینیوم ایجاد می‌شود. این لایه از اکسید آلومینیوم، باعث افزایش مقاومت و سختی سطح آلومینیوم می‌شود و همچنین می‌تواند به عنوان یک پوشش مقاوم در برابر خوردگی و سایر آسیب‌های سطحی عمل کند. در این فرآیند، آلومینیوم ابتدا تمیز می‌شود و سپس در یک محلول اسیدی غوطه‌ور می‌شود. بعد از این که یک لایه از اکسید آلومینیوم بر روی سطح آلومینیوم ایجاد می‌شود، آن را با آب شسته و خشک می‌کنند.

پولیش پروفیل آلومینیوم - آنادایز پروفیل آلومینیوم

آنادایز آلومینیوم چگونه است؟ آنادایز پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم معمولا بدون عملیات آنادایز مورد استفاده قرار نمیگیرد. سطح پروفیل آلومینوم پس از عملیات اکستروژن آسیب پذیر است.

آنادایزینگ پروفیل آلومینیوم یک لایه از اکسید آلومینیوم را روی سطح پروفیل اکسروژن می نشاند. این لایه اکسیدی معمولا قطری بین 10 الی 20 میکرون یا حتی بیشتر دارد.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که پروفیل الومینیوم آنادایز نشده به طور طبیعی اکسید میشود چزا باید آن را با آنادایز اکسید کنیم؟

در جواب می توان گفت که اکسید سطح آلومینیوم آنادایز نشده بسیار نازک است. این سطح اکسید شده ممکن است به هر دلیل از روی سطح آلومینیوم کنده شود و به همین ترتیب لایه های زیرین سطح آسیب ببینند.

همچنین پروفیل آلومینیوم آنادایز شده عملیات پذیرتر است و بهتر رنگ میپذیرد.

در ادامه با عملیات آنادایزینگ بیشتر آشنا میشویم  و  روش ها و مزایای آن را مطالعه می نماییم.

فواید آندایز پرفیل آلومینیوم – رنگ کوره ای و کورال پروفیل آلومینیوم

مفاهيم كلي آنادايزينگ آلومينيوم – آنادایز آلومینیوم

به مجموعه عملياتي كه با تشكيل يك لايه نازك اكسيدي بر روي قطعات آلومينيومي باعث افزايش سختي، مقاومت در برابر خوردگي، ايجاد نماي تزئيني و تغيير برخي از خصوصيات فيزيكي آنها مي گردد آندايزينگ اطلاق مي شود. مكانيزم كلي عمل بدين صورت است كه جريان مستقيم برق از مايع الكتروليت مناسبي مي گذرد كه در آن آلومينيوم آند بوده و فلز مناسب ديگري كاتد مي باشد.

در اين صورت بر سطح آلومينيوم لايه نازكي از اكسيد ايجاد مي گردد كه ضخامت آن به عوامل گوناگوني بستگي دارد.

آلومينيوم در شرايط معمولي نيز اكسيدي مي شود به طوري كه در مجاورت هوا و به طور معمول لايه اي از اكسيد به ضخامت 01/0 ميكرون و به صورت غير متخلخل بر روي سطوح قطعات آلومينيومي تشكيل مي گردد كه وظيفه حفاظت از سطح فلز را در محيط برعهده دارد اما برتري و مزيت اكسيد ايجاد شده در روش آندايزينگ نسبت به شرايط طبيعي مقاومت بيشتر آن در مقابل خوردگي است.

انواع آنادایز آلومینیوم کدامند؟

آنادایزینگ پروفیل آلومینیوم به دو روش آندی یا الکترو شیمیایی و روش شیمیایی یا کروماته کردن انجام می پذیرد .

آنادایز آلومینیوم به روش الکتروشیمیایی

در این روش شاخه های اکسترود شده پروفیل آلومینیوم را در محلول اسید سولفوریک با غلظت های متفاوت (10-700 gr/li) قرار میدهند تا سطح آلومینیوم اکسید شود. در این روش فلز آلومینیوم دارای قطب منفی میباشد.

آنادایز آلومینیوم الکتروشیمیایی

کروماته کردن یا روش شیمیایی

در این روش با مواد شیمیایی یک لایه ضخیم بر روی سطح پروفیل آلومینیوم آنادایز شده ایجاد می شود. این کار به استحکام پروفیل آلومینیوم کمک می کند.

آنادایز آلومینیوم کروماته

انادایز پروفیل آلومینیوم چگونه انجام میشود؟

در ادامه با مراحل آنادایز پروفیل آلومینیوم به دو روش الکتروشیمایی و کروماته میپردازیم.

مراحل آنادایز الکتروشیمیایی

آنادایز الکتروشیمیایی پروفیل آلومینیوم یک فرآیند پیچیده است که با استفاده از الکترولیت‌ها و جریان الکتریکی، لایه‌ای از اکسید آلومینیوم بر روی سطح آلومینیوم تشکیل می‌دهد. این فرآیند در چند گام انجام می‌شود:

  1. پیش‌آماده‌سازی سطح: قبل از آغاز آنادایز، سطح پروفیل آلومینیوم باید بسیار تمیز و آماده شود. این شامل پاک‌سازی سطح از هرگونه آلودگی و روغن، سنگ‌زنی برای حذف ترک و نقص‌های سطحی، و آبکاری برای حذف هرگونه روغن و چربی است.
  2. اماده‌سازی الکترولیت: الکترولیت، محلول شیمیایی است که برای انجام آنادایز استفاده می‌شود. این الکترولیت معمولاً شامل مواد شیمیایی مخصوصی است که اکسیداسیون آلومینیوم را انجام می‌دهند و لایه‌ی اکسید آلومینیوم را تشکیل می‌دهند. الکترولیت باید دارای pH و غلظت مشخص باشد.
  3. اجرای فرآیند آنادایز: پس از آماده‌سازی سطح و الکترولیت، پروفیل آلومینیوم به عنوان آند (سوزن) درون الکترولیت قرار می‌گیرد. یک الکترود (کاتد) نیز در این الکترولیت قرار می‌گیرد. سپس جریان الکتریکی اعمال می‌شود که باعث تخلیه الکترون‌ها از سطح آلومینیوم و اکسیداسیون آلومینیوم به اکسید آلومینیوم می‌شود. این فرآیند باعث ایجاد لایه‌ی اکسیدی مقاوم بر روی سطح پروفیل می‌شود.
  4. پس‌آماده‌سازی و پایان فرآیند: پس از اتمام فرآیند آنادایز، پروفیل آلومینیوم از الکترولیت خارج می‌شود و با آبکاری و شستشو، از الکترولیت پاک می‌شود. سپس پروفیل ممکن است به فرآیند‌های دیگری مانند رنگ‌آمیزی یا پوشش‌دهی معمولی زیر اندازه‌گیری شود.

این فرآیند الکتروشیمیایی آنادایز پروفیل آلومینیوم، باعث افزایش مقاومت، زیبایی، و دوام پروفیل می‌شود.

مراحل آنادایز کروماته

آنادایز کروماته پروفیل آلومینیوم یک فرآیند متفاوت است که از آنادایز الکتروشیمیایی معمولی با استفاده از الکترولیت‌های کروماتی متمایز می‌شود. این فرآیند معمولاً برای ایجاد یک لایه‌ی اکسیدی پایدار و مقاوم بر روی سطح آلومینیوم استفاده می‌شود. مراحل آنادایز کروماته پروفیل آلومینیوم عبارتند از:

  1. پیش‌آماده‌سازی سطح: همانند آنادایز الکتروشیمیایی معمولی، ابتدا سطح پروفیل آلومینیوم باید بسیار تمیز و آماده شود. این شامل پاک‌سازی سطح از هرگونه آلودگی و روغن، سنگ‌زنی برای حذف ترک و نقص‌های سطحی، و آبکاری برای حذف هرگونه روغن و چربی است.
  2. اماده‌سازی الکترولیت: الکترولیت برای آنادایز کروماته معمولاً شامل محلول‌هایی از کرومات و سولفات است. این الکترولیت باید دارای pH و غلظت مشخص باشد و ممکن است حاوی مواد شیمیایی سمی مثل کروماته هexavalent باشد که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.
  3. اجرای فرآیند آنادایز: پس از آماده‌سازی سطح و الکترولیت، پروفیل آلومینیوم به عنوان آند (سوزن) درون الکترولیت قرار می‌گیرد. یک الکترود (کاتد) نیز در این الکترولیت قرار می‌گیرد. سپس جریان الکتریکی اعمال می‌شود که باعث تخلیه الکترون‌ها از سطح آلومینیوم و اکسیداسیون آلومینیوم به اکسید آلومینیوم می‌شود. در این فرآیند، الکترولیت کروماته باعث تشکیل لایه‌ی اکسیدی مقاوم و پایدار بر روی سطح پروفیل می‌شود.
  4. پس‌آماده‌سازی و پایان فرآیند: پس از اتمام فرآیند آنادایز، پروفیل آلومینیوم از الکترولیت خارج می‌شود و با آبکاری و شستشو، از الکترولیت پاک می‌شود. سپس پروفیل ممکن است به فرآیند‌های دیگری مانند رنگ‌آمیزی یا پوشش‌دهی معمولی زیر اندازه‌گیری شود.

مهم است بدانید که آنادایز کروماته ممکن است به دلیل استفاده از مواد شیمیایی سمی و محیط‌های کاری خطرناک، ریسک‌های بهداشتی و محیطی بالایی داشته باشد. بنابراین، لازم است که این فرآیند توسط افراد متخصص و با رعایت دقیق ایمنی و محیط زیست انجام شود.

آنادایز آلومینیوم چه مزایایی دارد؟

آنادایز که به آنادایزینگ هم معروف است امروزه یکی از باید های تولید پروفیل آلومینیوم شده است. این محبوبیت آنادایزینگ دلایل منطقی دارد. حال این فواید چه چیز هایی هستن؟

سطح پروفیل آلومینیوم را در برابر خوردگی مقاوم میکند

شرایط نامناسب جوی شرایط را برای آسیب پروفیل آلومینیوم آماده میکند. مثلا رطوبت هوا باعث می شود تا قطعات آلومینیوم سریع فرسوده شوند و از بین بروند.

اما آنادایز کردن آلومینیوم با ایجاد لایه حفاظتی مقاوم به طول عمر این قطعات می افزاید.

انادایز آلومینیوم باعث می شود تا آلومینیوم رنگ پذیرتر شود

یکی از مهمترین خواص عملیات آندایز این است که با ایجاد یک لایه شیمیایی فعال باعث می شود تا پروفیل آلومینیوم رنگ را بهتر روی خود بنشاند.

با آنادایز آلومینیوم ظاهر نهایی پروفیل آلومینیومتان را زیبا و شکیل تر کنید

آندایزینگ با ایجاد یک لایه مات یا براق بر روی پروفیل آلومینیوم ظاهری مناسبی برای استفاده در مصارف دکورال و یا نما ها به وجود می آورد. اکنون میتوان عملیات آنادایز را در طیف رنگی متنوعی انجام داد. این  تنوع باعث میشود تا دست طراحان برای انتخاب رنگ باز باشد. در بسیاری از موارد مشتریان تنها با آنادایز جلوه رنگی دلخواهشان را به دست می‌آورند و نیازی به رنگ کردن پروفیل آلومینیوم ندیده اند.

اگر بخواهیم با دیدی فنی‌تر به انادایز رنگی نگاه کنیم خواهیم یافت که عملیات پیچیده ای است. این فرایند نیازمند تخصص و امکانات زیادی دارد که کار هر شخص یا کارخانه ای نیست لذا باید در انتخاب شرکت خدمات دهنده دقت کرد زیرا یک اشتباه ممکن است منجر به خرابی و ایجاد مشکل پروفیل آلومینیوم گردد.

برای تولید آنادایز رنگی باید شاخه های اکسترود آلومینیوم را در یک مخزن اکترولیتی نمک فلز قرار داد. انتخاب این نمک فلزی بستگی به رنگ دلخواه آنادایز شما دارد. طیف این رنگ ها شامل رنگ های نقره ای مشکی و شامپاینی است.

نیاز به اطلاعات بیشتری دارید؟ با ما تماس بگیرید

قیمت آنادایز پروفیل آلومینیوم به عواملی چون طول شاخه آلومینیوم  و ابعاد و رنگ مورد نظر بستگی دارد.

جهت اطلاع بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس حاصل نمایید.

تماس-باما
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا