پروفیل آلومینیوم کرتین وال

پروفیل آلومینیوم کرتین وال

پروفیل آلومینیوم کرتین وال

کرتین وال به معنی دیوار پرده ای یا دیوار شیشه ای می باشد. به عنوان پوشش دهنده بیرونی ساختمان استفاده می شود و وظیفه آن جدا کردن بیرون و درون ساختمان است. دیوار کرتین وال قابلیت های نظیر عایق حرارتی ، عایق رطوبتی، حفاظت از صدا، سازه جدار خارجی ساختمان ها جهت مقابله با نیروی آب و هوای بیرون ساختمان، زلزله و … را دارد.

نمای کرتین وال از لحاظ ظاهری و فرم دیداری شیشه ها به دو دسته پروفیل آلومینیوم فریم لس و فیس کپ طبقه‌بندی می شود. پروفیل های آلومینیوم فریم لامل برای هرکدام از این دو روش دارای ویژگی های متفاوت می باشد. نحوه ثابت شدن شیشه روی لامل ها نیز در روش کرتین وال فریم لس و فیس کپ با هم متفاوت است.

پروفیل آلومینیوم سیستم کرتین وال فریم لس (Frameless)

سیستم کرتین وال فریم لس دارای فریمی است که از پشت شیشه را قاب کرده و روی لامل به واسطه لقمه های آلومینیومی مخصوص متحرک نگه داشته میشود. از خارج ساختمان تنها ژوئن های مابین شیشه ها قابل دیده شدن میباشد.

به عبارتی در سیستم فریم لس فقط خط فاصله میان دو شیشه که با چسب های مخصوص پر می شوند در نما دیده می شود هیچ گونه فریم و زهوار و درپوشی در نمای خارجی وجود ندارد و دیده نمی شود. انواع روش های اجرای سیستم پروفیل آلومینیوم کرتین وال فریم لس.

پروفیل آلومینیوم سیستم کرتن وال فریم لس  U-Channel

این سیستم عموما به عنوان یکی از سیستم های سبک و مقرون به صرفه این نوع پروفیل آلومینیوم شناخته میشود. به لحاظ فنی اجرای آن در ساختمان های با ارتفاع بالای ۲۰ متر توصیه نمی شود. با توجه به نوع اتصال شیشه و میزان تحمل بار در این سیتم ابعاد آن ها می بایست به صورت محدود و حد الامکان با ارتفاع کم در نظر گرفت. در سیستم کرتن وال فریم لس  U-Channel شیشه ها به کمک لقمه هایی که در داخل زبانه های لامل ها قرار می گیرند، مهار می شوند.

این لقمه های پروفیل آلومینیومی از یک سر داخل شیشه ها و از سر دیگر با زبانه لامل درگیر هستند. فاصله بین شیشه ها را نیز همانند سیستم فول فریم لس می توان با چسب های مخصوص و یا نوارهای لاستیکی پوشاند و آب بندی کرد. این سیستم از لحاظ ظاهری بسیار شکیل و زیبا بوده و یک سازه شیشه ای با دید یکپارچه برای ما ایجاد می نماید.

شیشه های دوجداره در سیستم کرتین وال فریم لس

لبه شیشه های دوجداره در این سیستم با هیچ فریم پروفیل آلومینیومی و در پوشی پوشیده نمی شوند. در این سیستم لبه شیشه ها در معرض مستقیم عوامل جوی و فرسایشی طبیعی قرار دارند. از این رو شیشه های دوجداره در این سیستم باید با دقت و حساسیت بیشتر دوجداره میشوند. از چسب های متفاوت و مخصوصی برای دوجداره کردن آنها استفاده نمود تا به مرور زمان دوجداره شیشه از هم جدا نشده و آب و باران میان آنها نفوذ نکند.

در سیستم U-channel  برای ساخت شیشه دوجداره از اسپیسرهای کانال دار استفاده می شود که از آن  در جهت نصب یونیتها استفاده می گردد. در سیستم فول فریم لس ، شیشه جداره بیرونی از جداره داخل کمی بزرگتر است. پس از اتصال شیشه ها به یکدیگر جداره های بیرونی به هم نزدیکتر شوند و درز میان دو شیشه کمتر مشخص شود.

از آنجا که فقط چند کارخانه تولید شیشه دوجداره قادر به تولید شیشه های دوجداره سیستم کرتین وال فریم لس با تکنولوژی و دقت و حساسیت مذکور هستند، شیشه های تولیدی برای سیستم کرتین وال فریم لس هزینه بالاتری دارند. همچنین قیمت تمام شده بالاتری نیز دارا میباشند.

پروفیل آلومینیوم کرتین وال

سیستم کرتین وال فیس کپ  (Face cape)

در سیستم فیس کپ استراکچر های آلومینیومی کرتین وال (لامل ها) دارای لبه ای نیستند تا شیشه را در جای خود ثابت کنند. بلکه پس از اتصال شیشه بر روی لامل ها پروفیل آلومینیوم نگهدارنده در نمای خارجی بر روی پایه لامل ها پیچ میگردد و شیشه را نگه می‌دارد. این کار مانع واژگونی آن میشود و نما را هم کاملا آب بند و هوا بند می کند.

روی این نگهدارنده هم درپوش های متنوعی با عرض معمولا ۵ سانت و با طول و فرم های متفاوت نصب میگردد. این درپوش ها در نمای کرتین وال فیس کپ در سطح قابل رویت هستند. در هنگام طراحی نما مد نظر قرار می گیرد. با این قابلیت طراح می تواند در نماهای شیشه ای تاکیدی متفاوت بر یکی از خطوط عمودی یا افقی نماید.

به طور مثال در نماهایی که ارتفاع بیشتری نسبت به عرض آن دارند می توان با نصب در پوش رنگ روشن و یا بزرگتر در خطوط عمودی و حذف کامل آن در خطوط افقی و تاکید بیشتر بر روی خطوط عمودی القای ارتفاع بیشتر نما را نمود.

یا بالعکس در نماهایی که عرض بیشتری نسبت به ارتفاع آن دارند با نصب در پوش رنگ روشن و یا بزرگتر در خطوط افقی و حذف کامل آن در خطوط عمودی با تاکید بیشتر بر روی خطوط افقی القای عرض بیشتر نما را نمود.

و یا با استفاده از درپوش های پروفیل آلومینیوم ظریف تر و یکسان و نزدیک به رنگ شیشه ، به یک سطح نمای شیشۀ یک دست رسید.

مقایسه سیستم کرتین وال فیس کپ با سیستم فریم لس

  1. سرعت بیشتر اجرای نمای فیس کپ  تا حدود ۲ برابر
  2.  امکان نصب بازشوهای داخل بازشو و یا دو جهته
  3. هزینه پایین تر
  4. امکان استفاده از درپوش های دکوراتیو بین شیشه ها در امتداد افقی و عمودی
  5. امکان دید متفاوت خطوط عمودی و افقی بین شیشه ها با تغییر رنگ و نو
آلوم طرح

 

5/5 - (1 امتیاز)
پیمایش به بالا