رنگ الکترواستاتیک پروفیل آلومینیوم - آلوم طرح پاسارگاد

رنگ الکترواستاتیک پروفیل آلومینیوم

به طور کلی رنگ ها به دو دسته هوا خشک و کوره ای تقسیم می شوند. در ادامه به کاربرد ها و روش های رنگ کردن پروفیل آلومینیوم به ویژه رنگ های الکترواستاتیک بیشتر میپردازیم.

رنگ های کوره ای

رنگ های کوره ای رنگ هایی هستند که پس از قرار گیری بر روی سطح مورد نظر و خشک شدن آن نیز پایدار نیستند. و پس از این مراحل لازم است سطح رنگ آمیزی شده برای سرامیک شدن داخل کوره قرار گیرد.

از مزایای استفاده از این نوع رنگ بر روی سطح آلومینیوم میتوان به تنوع بالای رنگ و طرح نیز اشاره کرد.

رنگ های کوره ای به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. رنگ های مایع
  2. رنگ های پودری

رنگ های مایع به دلیل وابستگی زیاد به مهارت اپراتور و تنوع پایین در ایجاد اشکال مختلف رنگی مصرف بسیار پایین تری دارد.

رنگ های پودری (رنگ الکترواستاتیک)

یکی از روش های رنگ آمیزی پروفیل آلومینیومی، استفاده از ترکیبات پلیمری به صورت پاشش پودرهای پلی استر (PE) و اپوکسی – پلی استر (MX) و غیره به روش الکترواستاتیک بر روی سطح و فرآوری پودر به وسیله کوره های حرارتی در دمای ۲۰۰-۱۸۰ درجه سانتیگراد می باشد.

در این روش به سطح آلومینیوم بار منفی (کاتد) و به پودر رنگ بار مثبت (آند) القا می شود. به این ترتیب پس از پاشش رنگ بر روی سطح، رنگ به سرعت به شکل یکنواخت سطح را تا پوشش کامل می پوشاند و پس از پوشش کامل سطح مابقی پودر در دستگاه باقی مانده و مجددا قابل استفاده می باشد. در این زمان رنگ بسیار ناپایدار است اما پس از انجام مراحل پخت در کوره سرامیک شده و بسته به نوع رنگ به کار رفته می تواند کیفت رنگ بسیار بالایی را بر روی سطح ایجاد کند.

این پوشش رنگی در صورتی که پروفیل خام آن قبل از مرحله پاشش رنگ ، از زیر سازی (زیر سازی با موادی مانند کرومات و یا آنادایز) خوبی برخوردار باشد، پوشش بسیار مقاوم در مقابل نور خورشید و شرایط نامناسب آب و هوایی خواهد بود.

مزایای رنگ الکترواستاتیک

  1. سطح زیبا، بادوام، مقاوم در برابر خراش، مقاوم در برابر مواد شیمیایی در برابر حمله و مقاوم در برابر UV است.
  2. حفاظت از محیط زیست، بدون تخلیه مایع زباله؛
  3. پوشش کامل گوشه های محصول؛
  4. رنگ یکنواخت و طیف گسترده ای از رنگ های اسپری؛
  5. کنترل ضخامت آسان است و بنابراین به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

معایب رنگ الکترواستاتیک

  1. سرمایه گذاری اولیه بالا: هزینه خرید و نصب تجهیزات پوشش پودری بالا است.
  2. اتاق پخت مورد نیاز: پوشش پودری نیاز به پخت حرارتی دارد، بنابراین یک اتاق پخت اضافی مورد نیاز است.
  3. آماده سازی پیچیده: آماده سازی سطح پیچیده تر است و نیاز به حذف گریس، زنگ زدگی و غیره دارد.

فرآیند خط تولید پوشش پودری عمودی

خط تولید پوشش پودری عمودی خط تولید پوشش پودری ایجاد شده عمدتاً شامل سیستم پیش تصفیه، بارگیری و تخلیه، سیستم پاشش پودر، سیستم بازیافت پودر، پخت و خشک کردن و کنترل اتوماسیون است.

غلظت چربی زدایی، اچینگ قلیایی، حالت دهنده سطح و عامل کرومیزاسیون بر اساس غلظت ارائه شده توسط تامین کننده است. مخزن شیر از آب لوله کشی عمومی استفاده می کند. (می توان از اچینگ قلیایی استفاده کرد)

 ساختار مخزن

مخزن چربی زدایی:

عمدتاً برای تمیز کردن سطح پروفیل آلومینیومی برای جلوگیری از جذب پودر الکترواستاتیک روی سطح مواد آلومینیوم استفاده می شود. بدنه مخزن از PVC نرم ساخته شده است، جزء اصلی حمام اسید سولفوریک است و دمای آن دمای معمولی است. اندازه مخزن به طول بزرگترین پروفیل و عملکرد بستگی دارد.

مخزن شستشو:

باقی مانده های شیمیایی مخزن فرآیند قبلی را تمیز کنید. بدنه مخزن از PVC نرم ساخته شده است، جزء اصلی حمام آب لوله کشی است و دمای آن دمای معمولی است. اندازه مخزن به طول بزرگترین پروفیل و عملکرد بستگی دارد.

مخزن حالت دهنده سطح (خنثی سازی):

 مواد اسیدی باقی مانده در مخزن چربی زدایی را خنثی می کند. بدنه مخزن از PVC نرم ساخته شده است و جزء اصلی حمام 10 درجه تا 60 درجه است. اندازه مخزن به طول بزرگترین پروفیل و عملکرد بستگی دارد.

پوشش سطح بخشی جدایی ناپذیر از صنعت تولید است و برای زیبایی، محافظت و دوام محصولات استفاده می شود.

تاریخچه رنگ الکترواستاتیک (رنگ پودری)

پوشش های پودری در اواخر دهه 1930 آغاز شد. پودر پلی اتیلن در ابتدا به صورت مذاب به وسیله پاشش شعله ای که آغاز پوشش پودری است بر روی سطح فلز قرار گرفت. تا دهه 1950، پس از اختراع فرآیند پوشش پودری اختراع شده در آلمان، فرآیند پوشش پودری بسیار توسعه یافت. توسعه سریع. در اوایل از خطوط تولید افقی استفاده می شد.

با این حال، با توسعه فناوری اقتصادی، ایتالیا و ژاپن ابتدا خطوط تولید اسپری عمودی را معرفی کردند و به طور گسترده از آنها استفاده کردند. خط تولید پوشش پودری عمودی به یک محصول کامل تبدیل شده است، به دلیل ردپای کوچک خط عمودی، عملیات تعداد کارکنان کم است، یکنواختی گرد و غبار و لایه جامد همگی به نتایج عالی می رسند.

انواع زیرسازی رنگ الکترواستاتیک

آلومینیوم در مجاورت هوا به طور طبیعی اکسید شده و با ایجاد لایه‌ای از ALO سطح آن را می‌پوشاند. همین پوشش باعث ناپایداری شدید رنگ بر روی سطح آلومینیوم می شود. به طوری که می تواند به شکل ورقه‌ای رنگ را از سطح به طور کامل جدا نماید. برای جلوگیری از این حالت به دو روش سطح آلومینیوم را برای رنگ آمیزی آماده می نمایند:

  1. استفاده از ماده ای مانند کروم بین سطح آلومینیوم و رنگ از انجایی که این مواد بسیار سمی بوده و در صورت نشت به آب های سطحی و یا زیرزمینی خسارت سنگینی به محیط زیست وارد می نمایند. لذا استفاده از آن ها بسیار محدود می باشد.
  2. آنادایز کردن پروفیل ها در این روش با ایجاد لایه پایداری از اکسید آلومینیوم بر روی سطح میتوان به راحتی پروفیل را رنگ آمیزی نمود.

1- سطح زیبا، بادوام، مقاوم در برابر خراش، مقاوم در برابر مواد شیمیایی در برابر حمله و مقاوم در برابر UV است.

2- حفاظت از محیط زیست، بدون تخلیه مایع زباله؛

3-پوشش کامل گوشه های محصول؛

4-رنگ یکنواخت و طیف گسترده ای از رنگ های اسپری؛

5- کنترل ضخامت آسان است و بنابراین به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل کار خط رنگ الکترواستاتیک ورتیکال

  • آماده‌سازی، شستشو و خشک‌کردن
  • رنگ‌آمیزی
  • انتقال پس از رنگ‌آمیزی
  • کوره

آماده سازی

شامل مراحل لایه‌برداری اسیدی و قلیایی که به‌صورت عبور پروفیل‌ها از داخل تونل شستشو و اسپری مواد به آن‌ها می‌باشد. مزیت این آماده‌سازی نسبت به غوطه‌وری، تصفیه کلیه مواد آلاینده توسط فیلتر‌های متعدد می‌باشد که در مسیر جریان انتقال مواد وجود دارد مواد بالانس شده و عاری از هرگونه آلودگی با فشار به پروفیل‌ها اسپری می‌شود و در انتها توسط آب مقطر شستشو می‌گردد.

رطوبت گیری

در این مرحله پروفیل‌ها توسط هوای گرم کنترل شده (60 درجه) به‌صورت یکنواخت و در زمان یکسان رطوبت گیری میشود. به واسطه پیوسته بودن فرایند  در کمترین زمان ممکن بین شستشو و آماده‌سازی به قسمت اسپری رنگ انتقال داده می‌شود. این مسئله اهمیت بسزایی در تثبیت رنگ و کیفیت چسبندگی رنگ و در نتیجه عمر مفید پروفیل‌های رنگ‌آمیزی شده را دارد.

کابین های رنگ

در این خط 48 گان اتومات وظیفه اسپری رنگ را در دو کابین به عهده دارند تعداد زیاد گان‌های پاشش مزیت دیگری هست که امکان اسپری یک نواخت و در نتیجه لایه رنگ یکنواخت در کلیه وجوه پروفیل را امکان‌پذیر می‌سازد.

کوره پخت

پس از اسپری رنگ پروفیل‌ها به‌صورت پیوسته وارد کوره پخت شده و مطابق پارامتر‌های استاندارد پخت رنگ مسیر 100 متری از داخل کوره را طی می‌کند. طولانی بودن مسیر کوره دیگر مزیت کلیدی خط ورتیکال می‌باشد که امکان  رعایت شیب مناسب بالا رفتن دما و پخت و پایین آمدن دمای پروفیل را میسر می‌کند. در نهایت بعد از خروج از کوره در مسیر 50 متری تا میز بسته‌بندی امکان کنترل و بازبینی کیفیت رنگ و انجام تست‌های کنترلی میسر می‌شود.

علل و راه حل های سیال شدن پودر در فرآیند پاشش

فشار هوای فشرده برای بررسی منبع هوای فشرده، تجهیزات تصفیه هوای تمیز و افزایش فشار مناسب کافی نیست.

صفحه ریز متخلخل مسدود شده است، که می توان از آن برای بررسی اینکه آیا صفحه ریز متخلخل توسط پودر فوق ریز مسدود شده است یا روغن و ناخالصی های موجود در هوای فشرده استفاده کرد.

پودر به مدت طولانی در یک بشکه پودر ذخیره می شود، اما سعی کنید فشار را برای مدت طولانی افزایش دهید تا پودر سولفوره شود، رطوبت آن گرفته شود و در صورت لزوم از یک ظرف تمیز برای هم زدن آن استفاده کنید.

پودر را می توان برای غربالگری شل استفاده کرد.

مقدار زیادی پودر در بستر ولکانیزه وجود دارد که می تواند میزان پودر موجود در بستر را کاهش دهد. مقدار پودر را می توان به دو سوم حجم بستر ولکانیزه اضافه کرد.

دلایل و راه حل های سختی سطح پس از عمل آوری پوشش پودری

نارسایی پخت می تواند دمای پخت را برای برآوردن نیازهای فرآیند افزایش دهد یا زمان خشک شدن را برای برآوردن نیازهای فرآیند افزایش دهد.

پخت بیش از حد، تردی پوشش همچنین سختی را کاهش می دهد، می تواند دمای پخت را به درستی کاهش دهد و زمان پخت را کوتاه کند.

سرعت گرمایش بسیار آهسته است و در حین ذوب و جریان آهسته، برخی از مواد کمکی فلیپینگ به سطح شناور منتقل می شوند که می تواند سرعت گرمایش را به سطح پوشش افزایش دهد.

کیفیت پودر ممکن است به تامین کننده پودر برای بهبود فرمول اطلاع دهد.

علل و راه حل های تغییر رنگ پس از عمل آوری پوشش های پودری

1- زمان پخت برای کوتاه کردن زمان پخت بسیار طولانی است.

2- دمای بیش از حد پخت می تواند دمای پخت را کاهش دهد.

3- ضخامت پوشش ناهموار.

موقعیت یا جهت تفنگ اسپری نادرست است که تحت تأثیر اثر فارادی قرار دارد و باید بررسی و تنظیم مجدد شود.

ویبراتور تفنگ اتوماتیک با سرعت خط تولید مطابقت ندارد. باید سرعت خط تولید را تنظیم کند یا حرکت ویبراتور تفنگ بادی را تنظیم کند.

جریان هوا در محفظه پودر بر دامنه اسپری پودر تأثیر می گذارد و باید با تامین کننده تجهیزات تماس بگیرید.

پودر تفنگ اسپری یکنواخت نیست، سیستم پودر و تفنگ اسپری باید بررسی شود تا از ولکانیزاسیون پودر و یکنواختی اسپری اطمینان حاصل شود.

ناپایداری ولتاژ بالا باید ولتاژ خروجی را بررسی کند.

4- هوای فر تمیز نیست و باید سیستم گرمایش هوا و هوای خروجی را بررسی کنید.

5-در صورت وجود مشکل در فرمول پودر با تامین کننده پودر تماس بگیرید.

ساخت فیکسچر و انتخاب روش تغذیه. اتصالی که در دو انتها قرار می گیرد باید اطمینان حاصل کند که می تواند فشار قابل توجهی را تحمل کند. استفاده از فیکسچر در میانه استفاده و فرآیند تولید باید برای به حداقل رساندن فیکسچر و مشخصات سطح بیرونی اندازه نقطه تماس مورد استفاده قرار گیرد و باید در قسمت قطب عمودی پودر سطل قرار گیرد. قرار دادن شابلون در پروفیل نیز باید از اصول مناسب پیروی کند.

برای برخی از پروفیل های شیار عمیق، مقدار پودر را افزایش دهید و فاصله بین پنجه ها و پروفیل ها را فشار دهید. مساحت سطح بزرگ است و یا ساختار پیچیده باید ممنوع باشد برای قرار دادن در موقعیت رو به پایین، بلکه برای تمایز بین سطح تزئینی و سطح غیر تزئینی.

برای برخی از شکل خاص از مشخصات، تنظیم به موقع موقعیت ثابت، به طوری که پروفیل در موقعیت حلق آویز برای حفظ یک زاویه شیب خاص برای افزایش روند اجرای صاف، آسان به پودر جذب. همچنین برای برخی از پروفایل های سنگین تر در استفاده از وسط فیکسچر، آرنج باید بخشی از درجه خاصی از انحنا باشد، انحنای فیکسچر می تواند اطمینان حاصل کند که پروفیل در موقعیت عمودی برای اطمینان از روند تولید صاف است.

علاوه بر این، پرتو رسانا و آویزان شدن با افزایش تعداد بازیافت، فیلم بیشتر جمع می شود. پوشش خود نارسانا است و بر رسانایی تیر رسانا و قلاب تأثیر می گذارد که به نوبه خود بر توزیع یکنواخت پودر در سطح پروفیل تأثیر می گذارد. پوشش روی تیر رسانا و قلاب باید به شیوه ای مناسب انتخاب شود.

فرآیند پیش تصفیه نسبت به فرآیند معمولی پیش اکسیداسیون ساده است، عمدتا برای چربی زدایی و کروم، مصرف کم مواد خام، کار تعمیر و نگهداری معمول نسبتا آسان است. فرآیند پیش تصفیه به منظور بهبود راندمان تولید، و کاهش مصرف انرژی در فرآیند خشک کردن، استفاده از قفسه بزرگتر، تا حد امکان برای مقابله با مشخصات. برای برخی از بافت نرم پروفیل، باید بیشتر در وسط نیمرخ قرار داده شود، به طوری که قسمتی از شیار تا آنجا که ممکن است، برای تبخیر آب مساعد باشد.

هنگامی که فرآیند خشک کردن کامل شد، هنوز بقایای آب وجود دارد، به منظور جلوگیری از آسیب به سطح پروفیل فیلم و دمای بیش از حد بالا زمانی که پروفیل به راحتی تغییر شکل ایجاد می کند، نباید در پخت کوره جایگزین شود. ، می توان از تفنگ خشک یا بادی (بدون روغن و گاز) به صورت خشک استفاده کرد. علاوه بر پروفیل فرورفتگی و در فرآیند قطره‌ای، باید زاویه شیب مناسب را حفظ کرد، اما به احتمال زیاد باعث لغزش قسمتی از پروفیل می‌شود، باید در انتهای قسمتی از انتهای یک قطعه سیم فولادی ضد زنگ استفاده شود. مش به عنوان یک اقدام احتیاطی.

مشکل باید در اسپری ذکر شود. قبل از اسپری رسمی، می توانید سعی کنید چند بار اسپری کنید، سپس در هر دو انتهای اسپری می توانید اندازه پودر و توزیع پودر یکنواختی را مشاهده کنید. پودر در این زمان در 10 سانتی متر از انتهای سر فک قسمتی از خط در حال اجرا است، قسمت دیگر به صورت پودر اتمیزه است، جذب سطحی پودر در واقع اثر این پودر، وجود چنین اتمیزه شدن است. اثر پودر کنترل فاصله بین پنجه اسپری و استاندارد استاندارد است.

امتیاز بدهید
پیمایش به بالا